Pokud cestujete, jistě jste zažili, že vlak či případně letadlo nebo autobus měli zpoždění. Pokud se jedná o zpoždění pár minut, je to v pořádku, člověk to přetrpí, ovšem jestli se jedná o zpoždění dlouhé i několik hodin, člověk žádá vysvětlení a nějaké odškodnění. Mnozí cestující však nevědí, co v takových chvílích dělat. Na co mají nárok, jak vysoké jejich odškodnění může být?
Vždy záleží na tom, jakým dopravním prostředkem se cestuje a jak velké bylo zpoždění. Od toho se odvíjí výše případného odškodnění. Každý dopravní prostředek nabízí jiné odškodnění a za jiné věci.
Za co lze získat odškodnění v jednotlivých dopravních prostředcích
- Pokud bychom letěli letadlem, odškodnění lze získat za kupu věcí. Například můžeme získat odškodnění za zpoždění letu, pokud se jedná o zpoždění, jež má na vině samotný dopravce (počasí ovlivnit bohužel nejde). Také se dostává odškodnění za zrušení letu nebo případně za zmeškání návazného letu, který se z důvodu zpoždění zaviněného dopravcem nestihl. Pokud vám bude odepřen nástup na palubu, i v tomto případě máte nárok na odškodnění. A stejně tak je možné získat odškodnění tehdy, kdy dojde ke snížení přepravní třídy.
- Jestli cestujete vlakem, odškodnění lze získat tehdy, kdy se vlak zpozdí vinou dopravce, dále pokud dojde ke zrušení spoje nebo pokud se zmešká poslední spoj vinou dopravce.
- Když cestujete autobusem, i v tomto případě vám náleží odškodnění, a to konkrétně v případě, že dojde ke zpoždění vinou dopravce nebo když dojde ke zrušení spoje.
Více o odškodnění
Samozřejmě ne vždy se podaří odškodnění získat. U letadla například platí, že odškodnění náleží jenom tomu, komu se zpozdil let minimálně o tři hodiny. Dále se vše odvíjí ještě dle kilometrů, které s leteckou společností máte uletět. I to má podíl na tom, jestli získáte nebo nezískáte odškodnění. U vlaku platí, že odškodnění je možné jen v případě, pokud jsou jízdenky dražší než dvě stovky. A u autobusu musí být zpoždění delší jak tři hodiny.