Automobily nemusí sloužit jen k přesunu mezi body A a B. Šikovná vestavba do auta nebo střešní stan z nich rázem udělají pohodlné místo pro přespání během dovolené. A ač by se to tak mohlo zdát, autoturistika rozhodně není žádnou novinkou.
Válečné začátky
Nejspíš nikoho nepřekvapí, že začátky spaní na střeše automobilu se datují do období první světové války. Vojáci museli během plnění bojových úkolů někde přespat, avšak rozbíjení táborů bylo časově zdlouhavé a někdy i nebezpečné. Proto na střechy svých aut instalovali speciální konstrukci, která sloužila jako základna pro stan. Po válce se od nápadu začalo upouštět – propukla totiž éra obytných přívěsů.
To se změnilo v roce 1937, kdy se na stránkách amerického časopisu Popular Science objevilo italské vozidlo značky Fiat i se střešním stanem s moderní konstrukcí. Tento stan na střechu auta byl určený k přespání dvou osob a jeho součástí byl kromě ventilace také žebřík, který se připevňoval ke kapotě vozu.
I když vývoj autostanů na nějakou dobu přerušila druhá světová válka, pokrok už nešel zastavit. V 50. a 60. letech začínají výrobci experimentovat se speciálními stany určenými do přírody, na romantické výlety i do extrémního počasí. Automobilka Ford dokonce přišla s univerzálním modelem vozu pro volný čas, jehož součástí byl kromě stanu také člun, markýza a výsuvná kuchyňka.
Evropa nezůstala pozadu
Trend střešních stanů dorazil i do Evropy. Na přelomu 70. a 80. let v NDR vznikl stan na střechu oblíbeného Trabantu, kam se vešly karimatky, spacáky i polštáře. Bylo ale možné ho umístit i vedle vozu. Začátkem 80. let přišel se svou konstrukcí Sovětský svaz, jehož autostan AP-1 si díky nízké ceně získal značnou oblibu.
S příchodem moderních dodávek se stany začaly integrovat přímo do střechy vozidla, kdy po zastavení stačilo vyklopit střechu vzhůru. Výklopná střecha byla vybavená rozkládací matrací a v moderním provedení na ni můžeme narazit i dnes. Stejně jako na střešní stany, jejichž obliba opět strmě stoupá.